ostrzegawczy znak drogowy

Gdzie powinny stać znaki ostrzegawcze, by skutecznie informować o zagrożeniu?

Bardzo często można usłyszeć o wypadkach spowodowanych przez nieuważnych kierowców. W wielu przypadkach niebezpiecznym sytuacjom na drodze mogą zapobiec odpowiednio ustawione znaki ostrzegawcze. Gdzie powinny się one znajdować, aby skutecznie oznajmiać o zagrożeniu na jezdni? Dowiesz się tego z naszego artykułu.

Odległość znaków ostrzegawczych od zagrożenia a prędkość jazdy

Przy drogach szybkiego ruchu, takich jak autostrady, znaki ostrzegawcze umieszcza się w odległości co najmniej 1000 m przed niebezpieczeństwem występującym na jezdni. W ten sposób kierowcy mają odpowiedni czas na reakcję.

W przypadku dróg o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h odległość oznaczenia od miejsca zagrożenia powinna wynosić od 150 m do 300 m. Natomiast na drogach lokalnych, gdzie prędkość jest niższa, znaki ostrzegawcze mogą być umieszczone bliżej — zazwyczaj od 50 m do 100 m od potencjalnego niebezpieczeństwa. W sytuacjach, gdy zachowanie standardowej odległości staje się niemożliwe, stosuje się tabliczki T-1, które informują o rzeczywistej odległości znaku od zagrożenia. Dzięki temu kierowcy mogą odpowiednio przygotować się do pokonania trudniejszych odcinków drogi. Warto pamiętać, że właściwe rozmieszczenie znaków ostrzegawczych zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Po której stronie drogi powinny stać znaki ostrzegawcze?

Standardowo znaki ostrzegawcze umieszcza się po prawej stronie jezdni, ponieważ zapewnia to ich najlepszą widoczność dla kierowców. Jednak w przypadku dróg jednokierunkowych czy skomplikowanych skrzyżowań mogą być one ustawione również po lewej stronie. Ostrzegawcze znaki drogowe muszą być umieszczone na odpowiedniej wysokości, tak aby były one widoczne zarówno dla kierowców samochodów osobowych, jak i ciężarowych.

W jakich miejscach stawia się ostrzegawcze znaki drogowe?

Znaki drogowe ostrzegawcze powinny znajdować się przy drodze w takiej odległości od miejsca zagrożenia, aby móc skutecznie o nim informować kierowców. Zazwyczaj umieszcza się je przy zakrętach przed początkiem łuku jezdni, dając tym samym czas osobom prowadzącym pojazdy na dostosowanie toru jazdy. Ostrzegawcze znaki drogowe ustawione przy przejściach dla pieszych oznajmiają o konieczności zachowania wzmożonej czujności. W rejonach szkół montuje się tego typu oznaczenia nie tylko przy samych budynkach, ale też na dojazdach. Znaki drogowe ostrzegawcze można także spotkać przed przejazdami kolejowymi, gdzie informują one o potrzebie zachowania szczególnej ostrożności. Natomiast na stromych zjazdach ich obecność pozwala kierowcom wcześniej zredukować bieg lub prędkość.​

Należy podkreślić, że ustawienie danego znaku drogowego musi odpowiadać realnej sytuacji na drodze. W obszarach zalesionych stosuje się oznaczenia ostrzegające przed dzikimi zwierzętami, w terenach górskich pojawiają się te informujące o osuwiskach skalnych, natomiast w miastach często można spotkać takie znaki jak Uwaga dzieci!, Rowerzyści czy też Próg zwalniający. Nie należy zapominać również o tymczasowych oznaczeniach wyznaczających strefy robót drogowych, które wskazują na zmienione warunki na jezdni.

Odległość znaków ostrzegawczych od zagrożenia a prędkość jazdy

Znaki ostrzegawcze powinny być dobrze widoczne z odpowiedniego dystansu, niezależnie od pory dnia. Dlatego zaleca się stosowanie materiałów odblaskowych przy ich projektowaniu, które poprawiają widoczność oznaczeń w trudnych warunkach. Należy też pamiętać o regularnej konserwacji i kontroli stanu technicznego znaków ostrzegawczych, aby mogły one informować kierowców o zagrożeniach na drodze. Oznaczenia te nie mogą być także przysłonięte przez drzewa i reklamy.

Znaki ostrzegawcze muszą być ustawione w odpowiedniej odległości od miejsca, gdzie występuje zagrożenie. Ich umiejscowienie jest uzależnione od maksymalnej prędkości, z jaką mogą poruszać się samochody na danym odcinku drogi. Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się dla Ciebie pomocny, a jeśli szukasz firmy zajmującej montażem znaków drogowych, skontaktuj się z nami.

Znaki drogowe do wypożyczenia w UNISTOP

A-1

Symbol: A-1 „ Niebezpieczny zakręt w prawo”
Rozmiary:
600mm „mini” | 750mm „mały” | 900mm „średni” | 1050mm „duży”| 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037

ostry skręt w lewo - znak ostrzegawczy

A-2

Symbol: A2 „niebezpieczny zakręt w lewo”
Rozmiary:
600mm „mini”| 750mm „mały” | 900mm „średni” | 1050mm „duży” | 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037

niebezpieczne zakręty - pierwszy w prawo - wypożyczalnia znaków drogowych Katowice

A-3

Symbol: A3 „niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo”
Rozmiary:
600mm „mini” | 750mm „mały” | 900mm „średni” | 1050mm „duży” | 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037

niebezpieczne zakręty - pierwszy w lewo - sprzedaż znaków drogowych Katowice

A-4

Symbol: A4 „niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo”
Rozmiary:
600mm „mini” | 750mm „mały” | 900mm „średni” | 1050mm „duży” | 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037

skrzyżowanie dróg - producent znaków drogowych Śląsk

A-5

Symbol: A5 „skrzyżowanie dróg”
Rozmiary:
600mm „mini”| 750mm „mały” | 900mm „średni”| 1050mm „duży” | 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037

skrzyżowanie z drogami podporządkowanymi występującymi po obu stronach z pierwszeństwem

A-6A

Symbol: A6a „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach”
Rozmiary:
600mm „mini” | 750mm „mały”| 900mm „średni”| 1050mm „duży”| 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037

skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie z pierwszeństwem - producent znaków drogowych Katowice

A-6B

Symbol: A6b „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie”
Rozmiary:
600mm „mini”| 750mm „mały”| 900mm „średni”| 1050mm „duży”| 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037

skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie z pierwszeństwem - producent znaków drogowych Katowice

A-6C

Symbol: A6C „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie”
Rozmiary:
600mm „mini” | 750mm „mały”| 900mm „średni”| 1050mm „duży”| 1200mm „wielki”
Grubość blachy: 1.25
Typ folii: FOLIA TYP I, FOLIA TYP II
Podkład: znak malowany proszkowo na RAL 7037