Systemy zarządzania bezpieczeństwem kolejowym

Systemy zarządzania bezpieczeństwem kolejowym

świadectwa bezpieczeństwa kolejowego oraz certyfikacja SMS

Świadczymy usługi w zakresie:

Tworzenie i wdrażanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS)

Przygotowanie regulaminów pracy bocznic kolejowych

Dokumenty przewoźników – zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym

Dokumentacja dla zarządców infrastruktury

Co to jest SMS na kolei?

System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS) to obowiązkowy element działalności zarówno przewoźników kolejowych, jak i zarządców infrastruktury.

Certyfikacja SMS nakłada obowiązek:

  • wdrożenia polityki bezpieczeństwa
  • wdrożenia procedur operacyjnych
  • zarządzania ryzykiem
  • wdrożenia systemu zgłaszania incydentów i niezgodności
  • nadzoru nad personelem i infrastrukturą

Wdrożenie SMS jest nie tylko wymogiem prawnym – to także kluczowy element zapewniający bezpieczne i zgodne z przepisami funkcjonowanie organizacji w sektorze kolejowym.

Jak długo trwa procedura wdrażania certyfikatów SMS 

ok. 2–4 tygodnie

Przygotowanie SMS / dokumentacji do świadectwa bezpieczeństwa

od 1 do 3 miesięcy

Postępowanie przed UTK (świadectwo bezpieczeństwa)

ok. 2–4 tygodnie

Przygotowanie regulaminu bocznicy

czas zależny od trybu UTK

Doradztwo i procedowanie zmian / uzupełnień

Dlaczego przygotowanie dokumentów jest takie ważne?

Brak wymaganych dokumentów, systemów i regulaminów może skutkować:

  • odmową wydania świadectwa bezpieczeństwa,
  • zawieszeniem działalności przez UTK,
  • karami administracyjnymi,
  • odpowiedzialnością w przypadku incydentu lub wypadku kolejowego.

Ile kosztują systemy zarządzania bezpieczeństwem kolejowym lub świadectw bezpieczeństwa oraz certyfikacja SMS?

  • Opracowanie dokumentacji SMS: od 9 000 zł netto
  • Regulamin pracy bocznicy: od 4 500 zł netto
  • Dokumentacja do świadectwa bezpieczeństwa (przewoźnik / zarządca): od 7 000 zł netto
  • Procedowanie przed UTK (pełna obsługa): od 4 000 zł netto

Ceny ustalane są indywidualnie w zależności od zakresu pracy i złożoności dokumentacji.

Swoją ofertę kierujemy do:

Zarządców infrastruktury kolejowej

Także lokalnych i samorządowych

Użytkowników bocznic kolejowych

Którzy chcą spełnić wymagania prawa i uniknąć ryzyk

Przewoźnicy kolejowi

Zarówno nowi, jak i działający, którzy potrzebują dostosować się do zmieniających się przepisów

Jakie systemy bezpieczeństwa są stosowane na kolei?

System Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS – ang. Safety Management System) to najważniejsza metoda zapewniająca bezpieczeństwo w kolejnictwie. SMS łączy politykę bezpieczeństwa, procedury operacyjne, zarządzanie ryzykiem, system zgłaszania incydentów i nadzór nad personelem i infrastrukturą. W praktyce oznacza to przygotowanie i wdrożenie pełnej dokumentacji zgodnej z prawem UE i krajowym, pomoc przy operacyjnym stosowaniu systemu i wsparcie merytoryczne, szczególnie w działaniach codziennych. Audyty SMS odbywają się co 3–5 lat lub częściej, a certyfikacja zgodnie z rozporządzeniem UE 2018/762 stała się obowiązkowa od października 2020.

pociąg

Dzięki SMS organizacja stale identyfikuje zagrożenia, wprowadza środki kontrolne, monitoruje ich skuteczność, a w razie potrzeby – modyfikuje procedury (cykl PDCA). System obejmuje też wewnętrzny nadzór i kulturę bezpieczeństwa, co wpływa na lepsze zachowania personelu. W SMS analizuje się incydenty, podejmuje działania korygujące i wymienia się informacjami z UTK i innymi podmiotami – by bezpieczeństwo działało w całym łańcuchu kolejowym.

Obok SMS wiele firm stosuje również MMS (Maintenance Management System), wspierający zarządzanie utrzymaniem taboru.

Działamy na terenie całej Polski.
Zapewniamy elastyczną i szybką obsługę