Bez wątpienia znak Stop jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych oznakowań na świecie, a jego obecność ma za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa. Czy zastanawiałeś się może kiedyś jaka jest jego historia i dlaczego w wielu miejscach na świecie wygląda tak samo? Szczegóły w naszym najnowszym artykule!
- Jaka jest historia znaku Stop?
- Ujednolicenie znaku drogowego Stop
- Wprowadzenie czerwonego koloru do znaku Stop
- Konwencja Wiedeńska a znaki drogowe
- Znak Stop a różnorodność językowa
- Uniwersalny kształt znaku Stop
1. Jaka jest historia znaku Stop?
Znak Stop został wynaleziony w 1914 roku w Detroit przez sierżanta policji Haroldda Jacksona. Jego pierwotny projekt był prosty – biały napis STOP na czarnym tle, na ośmiokątnym kształcie. Ten wyjątkowy kształt był wybrany specjalnie, aby kierowcy mogli łatwo rozpoznać znak nawet w nocy, kiedy znaki nie były jeszcze odblaskowe.
2. Ujednolicenie znaku drogowego Stop
W 1922 roku American Association of State Highway Officials (AASHO) ujednoliciła kształt tego znaku drogowego na ośmiokątny. Zmiana ta miała na celu zminimalizowanie zamieszania wśród kierowców i poprawę bezpieczeństwa. W 1935 roku Joint Committee on Uniform Traffic Control Devices, tworząc Manual on Uniform Traffic Control Devices (MUTCD), zaleciło, aby znaki drogowe Stop były ośmiokątne, z czerwonym lub czarnym napisem na żółtym tle.
3. Wprowadzenie czerwonego koloru do znaku Stop
Warto wiedzieć, że do 1954 roku znaki Stop były żółte z czarnymi literami, o czym pisaliśmy powyżej. Zmiana na czerwony kolor z białymi literami nastąpiła w 1954 roku, kiedy to technologia umożliwiła produkcję wytrzymałych na blaknięcie czerwonych pigmentów, wcześniej niedostępnych. Czerwony kolor stał się wówczas standardem, gdyż był łatwo zauważalny i od razu rzucał się w oczy.
4. Konwencja Wiedeńska a znaki drogowe
Naszym zdaniem warty uwagi jest fakt, iż w 1968 roku znak Stop został przyjęty przez Konwencję Wiedeńską o Znakach i Sygnałach Drogowych jako jeden z dwóch akceptowalnych wzorów. Konwencja ta miała na celu ujednolicenie znaków drogowych w różnych krajach, co doprowadziło do szerokiego przyjęcia czerwonego ośmiokąta jako międzynarodowego standardu wśród oznakowań pionowych.
5. Znak Stop a różnorodność językowa
Chociaż większość krajów anglojęzycznych i wiele innych używa słowa Stop na znakach, niektóre władze stosują równoważne słowo w swoim głównym języku. Na przykład, w Quebecu w Kanadzie używa się francuskiego słowa arrêt, a w krajach hiszpańskojęzycznych często widnieje słowo pare lub alto.
6. Uniwersalny kształt znaku Stop
Uniwersalny kształt i kolor znaku Stop ułatwiają kierowcom z różnych krajów rozpoznawanie i przestrzeganie tego znaku. To globalne ujednolicenie nie tylko zmniejsza ryzyko wypadków, ale także ułatwia międzynarodowe podróże, ponieważ kierowcy mogą natychmiast rozpoznać znak niezależnie od kraju, w którym się znajdują. Ponadto ten międzynarodowy standard pozwala na łatwiejsze wdrażanie i egzekwowanie przepisów drogowych, co przekłada się na zwiększoną spójność i bezpieczeństwo na drogach na całym świecie.
Znak Stop jest doskonałym przykładem międzynarodowej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego. Jego uniwersalny kształt i wybrany czerwony kolor pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa ponad granicami.