znak stop

6 ciekawostek na temat znaku Stop

Bez wątpienia znak Stop jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych oznakowań na świecie, a jego obecność ma za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa. Czy zastanawiałeś się może kiedyś jaka jest jego historia i dlaczego w wielu miejscach na świecie wygląda tak samo? Szczegóły w naszym najnowszym artykule!

  1. Jaka jest historia znaku Stop?
  2. Ujednolicenie znaku drogowego Stop
  3. Wprowadzenie czerwonego koloru do znaku Stop
  4. Konwencja Wiedeńska a znaki drogowe
  5. Znak Stop a różnorodność językowa
  6. Uniwersalny kształt znaku Stop

1. Jaka jest historia znaku Stop?

Znak Stop został wynaleziony w 1914 roku w Detroit przez sierżanta policji Haroldda Jacksona. Jego pierwotny projekt był prosty – biały napis STOP na czarnym tle, na ośmiokątnym kształcie. Ten wyjątkowy kształt był wybrany specjalnie, aby kierowcy mogli łatwo rozpoznać znak nawet w nocy, kiedy znaki nie były jeszcze odblaskowe.

2. Ujednolicenie znaku drogowego Stop

W 1922 roku American Association of State Highway Officials (AASHO) ujednoliciła kształt tego znaku drogowego na ośmiokątny. Zmiana ta miała na celu zminimalizowanie zamieszania wśród kierowców i poprawę bezpieczeństwa. W 1935 roku Joint Committee on Uniform Traffic Control Devices, tworząc Manual on Uniform Traffic Control Devices (MUTCD), zaleciło, aby znaki drogowe Stop były ośmiokątne, z czerwonym lub czarnym napisem na żółtym tle.

3. Wprowadzenie czerwonego koloru do znaku Stop

Warto wiedzieć, że do 1954 roku znaki Stop były żółte z czarnymi literami, o czym pisaliśmy powyżej. Zmiana na czerwony kolor z białymi literami nastąpiła w 1954 roku, kiedy to technologia umożliwiła produkcję wytrzymałych na blaknięcie czerwonych pigmentów, wcześniej niedostępnych. Czerwony kolor stał się wówczas standardem, gdyż był łatwo zauważalny i od razu rzucał się w oczy.

4. Konwencja Wiedeńska a znaki drogowe

Naszym zdaniem warty uwagi jest fakt, iż w 1968 roku znak Stop został przyjęty przez Konwencję Wiedeńską o Znakach i Sygnałach Drogowych jako jeden z dwóch akceptowalnych wzorów. Konwencja ta miała na celu ujednolicenie znaków drogowych w różnych krajach, co doprowadziło do szerokiego przyjęcia czerwonego ośmiokąta jako międzynarodowego standardu wśród oznakowań pionowych.

5. Znak Stop a różnorodność językowa

Chociaż większość krajów anglojęzycznych i wiele innych używa słowa Stop na znakach, niektóre władze stosują równoważne słowo w swoim głównym języku. Na przykład, w Quebecu w Kanadzie używa się francuskiego słowa arrêt, a w krajach hiszpańskojęzycznych często widnieje słowo pare lub alto.

6. Uniwersalny kształt znaku Stop

Uniwersalny kształt i kolor znaku Stop ułatwiają kierowcom z różnych krajów rozpoznawanie i przestrzeganie tego znaku. To globalne ujednolicenie nie tylko zmniejsza ryzyko wypadków, ale także ułatwia międzynarodowe podróże, ponieważ kierowcy mogą natychmiast rozpoznać znak niezależnie od kraju, w którym się znajdują. Ponadto ten międzynarodowy standard pozwala na łatwiejsze wdrażanie i egzekwowanie przepisów drogowych, co przekłada się na zwiększoną spójność i bezpieczeństwo na drogach na całym świecie.

Znak Stop jest doskonałym przykładem międzynarodowej współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego. Jego uniwersalny kształt i wybrany czerwony kolor pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa ponad granicami.